2024-2025
Avenue Victor Maistriau 8a
7000 Mons
Fiche ects de l'unité d'enseignement #2190 intitulée :
Master en Sciences de l'Ingénieur industriel / orientation Géomètre / Cycle 2 Bloc 2
Master en sciences de l'Ingénieur industriel / orientation Informatique / Cycle 2 Bloc 2
Master en Sciences de l'Ingénieur industriel / orientation Construction / Cycle 2 Bloc 2
Master en Sciences de l'Ingénieur industriel orientation Life data technologies / Cycle 2 Bloc 2
Responsable d'UE : Julie LENAERTS
Bloc : MA2 Geo, MA2 Info, MA2 Co, MA2 LDT
Période : 1er quadrimestre
Durée : 40 h
Crédits : 4 ects
Néant
Au terme de cette formation, les étudiants seront capables :
- de concevoir et de tester un « business model » à l’aide de l’outil « Business Model Canvas »
- d’aborder un projet technique en y intégrant toutes les autres facettes de l’entreprise
- de préparer et délivrer une présentation à destination d’investisseurs
- de conduire des entretiens qualitatifs avec des prospects ou partenaires
- comprendre et décrire les différents mécanismes d’une « startup »
- to recognize the existence of cultural differences
- to measure the importance of a flexible approach to cultural differences
- not to rank the cultural differences in terms of their own culture
- to adapt to different cultural behaviour
- to have an interest in observing cultures
- to take into account the importance of cultural differences to adapt their behaviour and analysis
Students will thus acquire the openness and cultural flexibility required for rapid integration into the host culture and adapt their negociation skills accordingly
Course objectives and methods:
The overall objective of the course is to allow a full understanding of the existence and impact of cultural differences through reflection guides based on the main theoretical tools as well as numerous examples. The purpose of this training is to open the student to other cultures and to teach him not to judge others through his own cultural rules but rather to try to understand and develop an attitude of tolerance.
At the end of the training, the student will be able to:
Recognize the existence of cultural differences.
Measure the importance of a flexible approach to cultural differences.
Do not prioritize cultural differences according to your own culture.
Adapt to different cultural behaviors.
Have an interest in observing cultures.
Consider the importance of cultural differences to adapt your behavior and analysis.
Adapt his/her negotiation style and expectations to the cultural context
Students will therefore need to acquire the openness and cultural flexibility essential for rapid integration into the host culture and for acquiring a taste for mobility.
Specific objectives:
• Develop the students' analytical skills by confronting them with real situations and providing them with guides for reflection based on the main theoretical and practical tools of intercultural communication.
• Help the student to apply his new knowledge in a relevant way in different real contexts.
• Develop in the student a taste for mobility.
• Foster in the student a lateral thinking that can lead to a better intercultural understanding.
Content and educational materials
Teaching methods
In order to reconcile the objectives of acquiring theoretical knowledge, developing independent thinking and self-training skills, the pedagogy is structured as follows:
1. Theoretical presentations, supported by a PowerPoint presentation, cover all the different themes and concepts of intercultural communication. Examples constantly illustrate them.
2. Numerous advertisements and video reports are presented to the students during the theoretical sessions in order to materialize as much as possible the theoretical concepts exposed.
Prerequisites: No formal knowledge prerequisites, but openness and curiosity are valuable.
Educational materials
A complete PowerPoint presentation accompanied by multiple examples
Assessment
Written exam via multiple-choice questionnaire
PowerPoint presentation by small groups of students of the results of their research based on the differences in commercial culture and negotiation style between Belgium and a given country.
Les étudiants travaillant par équipe, ont pour objectif la recherche d’un « business model » (modèle d’entreprise ou modèle d’affaire) d’une idée de produit ou service qu’ils doivent proposer. Le « business model canvas » est l’outil utilisé lors des séances. Au fil des séances animées par des coachs startech et enseignant, tous les étudiants sont amenés à explorer les différentes facettes du monde fascinant de la création d’entreprise, de l’idée au prototype quand c’est techniquement possible. Chaque équipe devra également présenter le résultat final de ses travaux devant un jury de professionnels (chefs d’entreprises, investisseurs, etc.).
Intercultural communication : 10 h de théorie, 10 h de travaux
Projet entrepreneurial : 5 h de théorie, 15 h de travaux
Intercultural communication : cours magistral, travaux de groupes, approche par projets, approche par situation problème, étude de cas
Projet entrepreneurial : cours magistral, travaux de groupes, approche par projets, approche par situation problème, approche avec TIC, étude de cas
Intercultural communication : anglais
Projet entrepreneurial : français
Intercultural communication : copies de présentations
Projet entrepreneurial : notes de cours, activités sur eCampus, document startech
Méthode d'évaluation : note globale à l'UE
Langues d'évaluation : français, anglais
Intercultural communication (50%) :
- group project on the cultural elements of a negociation in a chosen foreign country
- multiple choice exam
Projet entrepreneurial (50%) :
L'évalution est continue et est sur les éléments suivants notés par un jury et par les coaches composés des enseignants :
- Rapport écrit à remettre en cours d'activité et à la fin (rapports intermédiaires et BMC contextualisé)
- Présentation orale (évaluation sur la qualité de la présentation du projet; le degré de participation en cours).
Non remédiable en 2e session.